Skåne vs Norrland ?

SKRIVET DEN: 2010-03-11 KLOCKAN: 15:59:30
Gick och la mig väldigt sent inatt, eller snarare tidigt i morse. Somnade strax efter sex någon och vaknade en timma senare av att Lily grät. Gav henne en flaska ersättning och försökte få henne att somna om. Efter någon timma somnade vi båda i varsin säng. Kl 9 började hon stortjuta igen, jag försökte söva henne i 25min men lyckades inte så det hela slutade med att vi fick trängas i min lilla säng. Efter många om och med somnade vi och kl 11 var det dags för Lilys hunger-tjut.

Nu var det bara att göra dag och försöka se pigg ut. Strax innan kl 13 kom min mamma och hämtade oss. Vi ska sova hos henne i natt för att vi ska upp kl 6 imorgon och köra 16mil för att hämta min broder och hans tjej på flygplatsen i Luleå.


Ja mina kära vänner, så är det här i Norrland. En massa mil om man ska någonstans och däremellan ligger bara granar och snö. Ska man tanka MÅSTE man komma ihåg att göra det innan man åker, för närmsta mack ligger i närmsta stad och det är inte två mil dit inte, nej snarare 16. :P


När jag bodde i Skåne tog jag bussen in till Malmö en gång. Minns att jag var så jäkla nervös, för hur i tusan ska jag veta vart jag ska kliva av, och när jag är där? Det var en in programmerad skånsk-kärring röst i bussen, som sa namnet på gatan? varje gång den stannade. "nästa Malmötorg" (vet inte om det fanns en hållplats som hette så).
Nog med att jag var nervös och ensam, jag förstod inte ett skit av vad någon annan sa heller (detta var dagen efter att jag hade flyttat dit)
Inte nog med att vi hade en galen kvinnlig busschaufför som såg yngre ut än mig själv, så talade hon inte heller svenska. Dessutom höll vi på att krocka ett flertal ggr då bilar och annat dylikt hade blockat vägen på vissa ställen där vi skulle ta oss fram. Tänk er en stressad chaufför som ska hinna stanna på busshållplatserna exakta tider med två-tre minuters mellanrum.
Men jag lyckades ta mig dit jag skulle (efter 20sms och två telefonsamtal) och gode lycklig blev jag över mig själv. Tänk er själva, en insnöad norrlänning i MALMÖ! i Norrland finns ingen stad som liknar Malmö direkt.

två mil tog ca en timma att åka.. jises. Då kanske ni norrlänningar förstår hur många hållplatser det fanns, och hur trafiken i skåne ser ut.
Nåväl här i Norrland sätter man sig på bussen, lutar ryggen bakåt, sover 2,5 h och sen när bussen stannar så kliver man av. Så enkelt är det. Har man tråkigt kan man sätta sig bakom busschauffören och snacka lite dynga med honom. och blir man sugen på en dricka innan man ska åka så kan man ha sån tur att bussen väntar så du får springa och köpa en i Älvsbyn.

Nog om detta..

Nu är vi som sagt hos Lilys mormor. Snöar och är sol om vartannat ute.
Lily hade just somna men nu började Hulda (mormors hund) skälla så hon vaknade igen..


Vi hörs en annan dag. Imorgon är vi som sagt i Luleå och sen ska allt förberedas inför dopet på lördag, så jag kommer nog inte blogga på några dar nu.
hejsvejs och ha en trevlig helg på er!

Kommentarer
Silje:

Fy vad modig du var som vågade åka lokaltrafik själv i Malmö, det hade nog aldrig jag gjort..

2010-03-13 @ 08:46:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback