Känslan av rädsla.

SKRIVET DEN: 2010-04-18 KLOCKAN: 20:43:04



Imorse/natt när jag absolut inte kunde somna satt jag och lästa denna blogg: Den starkaste stjärnan
Bloggen handlar om en mamma (familj) som förlorade sin son Viktor i cancer för ca 1år sedan. Man kunde följa en bit av deras liv i programmet sjukhuset som sändes i tv3 förra året. Jag såg programmet, tyckte det var så fruktansvärt hemskt och sorgligt att jag bara ville åka dit och hjälpa dem på något sätt. Victor blev inte ens två år gammal. Allt började med svettingar, kräkningar och senare svullen mage. Sådana symptom som man genast kan tolka som vardagsbekymmer. "han svettas för att det är så varmt", "han är nog förstoppad" osv..

Men det hela skulle resultera sig till något mycket mycket värre. Nått som ingen önskar sin värsta fiende...

Man blir så ledsen när man läser sånt här, ett litet oskyldigt barn. Kunde inte nån gammal farbror eller tant som ligger på ett ålderdomshem och bara längtar efter att få dö kunnat få det istället. Livet är verkligen orättvist.

Innan jag fick barn så kunde jag aldrig förstå att kärleken från en förälder till ett barn var så stark som jag nu bara 4 månader senare kan känna i varje minut, varje sekund och varje andetag.
Jag blir också så rädd när jag läser om cancer och andra allvarliga sjukdomar, dem kan ju faktiskt drabba vem som helst, liten som stor.


Lily är ju en riktig "kräk-bebis" hon spyr ju omkring 30ggr per dag. Spelar ingen roll om hon just ätit eller om det är 3 timmar sen hon åt. Hon kräks i massor. Får byta kläder på henne 5-6ggr per dag ibland. Oftast sitter jag med en handduk nedanför hennes haka så att det hamnar i den direkt, men det är ju inte alltid man är beredd på att det ska komma. Jag har tagit upp detta med bvc men sålänge hon inte tappar i vikt så ser dem det inte som någon fara alls. Men tänk om.. tänk om det är nått allvarligt.. jag blir så fånig & direkt jag läser om någon som har samma symptom som Lily och det visade sig vara nått jätte allvarligt så blir jag helt naiv och tänker hela tiden, men tänk om det är de Lily har? Svettas gör Lily hela tiden, spelar ingen roll om det är varmt eller kallt, men det har jag fått förklarat för mig att små barn gör. Så det ser jag inte som någon oro.



Har dock pratat med flera föräldrar som säger " så var vårt barn också".. så jag får väl lita på att det inte är någon fara och växer bort med tiden. Men som mamma/förälder så är man alltid orolig för sitt barn.. man vill ju inte att något ska hända sitt barn..

Jag har alltid undrat varför gör man inte en röntgen på hela barnet vid 1månaders ålder eller nyfödd? Jag menar några föräldrar får ju veta att deras barn är sjuka några veckor efter bb.. hjärntumörer, hål i hjärtat, lungor som inte är som dem ska.. m.m Är det för att det skulle bli så dyrt för sjukhusen? eller är det så att om det nu är något fel så märker man ju det??? Men tänk om det då redan är försent och kunde åtgärdas om man märkt det tidigare?! Ja det finns många tokiga tankar jag har då det gäller sjukvården..

Nåväl.. från det ena till det andra:
Lily är fortfarande rosslig i lungorna men hostar inte alls lika mycket. Jag snorar men känner mig inte lika krasslig i halsen. Blev två timmars sömn för mig detta dygn så nu hoppas jag verkligen på att få sova gott i natt. Imorgon klockan 14 ska vi på en föreläsning om barnmat som samordnas med bvc. Har tydligen varit två till sådana kurser som jag missat. Dessutom är det en barngrupps träff måndagar kl 11-13. Har inte varit på en enda på fyra månader så funderar på att kanske gå dit imorgon och se vad det är för folk där. . Känns dock lite pinsamt då man inte känner en enda människa där & alla är säkert mycket äldre än mig också. Dessutom är det barn födda från juli till december så Lily är ju en av dem minsta där. Inte som att hon får ut något av det.. Så får se hur det blir.. Känns ju lite jobbigt att vara på barngruppen i två timmar sen gå hem och i princip bara hinna in genonom dörren och sen gå till vårdcentralen (som ligger bredvid stället där barngruppen är)..



Idag har jag badat Lily. Hur gör ni när ni badar era barn? Tycker det är jätte svårt när man inte har badkar. Sitta på golvet med badbaljan får jag jätte ont i ryggen av och får inget stadigt grepp om lily så varje gång hon sprattlar lite så håller jag på att tappa greppet. Idag hade jag henne där jag brukar byta blöja. men det vart också vingligt. På köksbordet har jag också prövat. Problemet är det bara att jag inte orkar bära baljan med allt vatten till och från :S Måste nog köpa en sån grej man stoppar ner i baljan så att barnet sitter säkert..

Sen har vi inte gjort så mycket idag. Jag har nyss druckit min första kopp välling.. ja inte Lilys såklart utan "go morgons fullkornsvälling" .. Well.. hade inte nått nytt trevligt att berätta så nu får det vara nog.

Vi hörs!




p.s Lily har vänt sig både från mage till rygg och från rygg till mage idag! :)



Kommentarer
Malin:

Jag kände också den där rädslan när jag först började följa Viktors kamp. Började också fundera över alla symptom... "Tänk om Jonas..." osv. Jag tror det är ganska vanligt.

Jonas spydde också massor när han var liten. Sådär så att man började reagera. Det är olika från barn till barn och visst kan man bli orolig, men det är i alla fall inget ovanligt.

mvh/Malin

2010-04-18 @ 21:39:02
URL: http://myreasonwhy.blogg.se/
Becca & baby:

Smart idé det där med röntgen på småbarn! Du borde ta upp det med någon som ev. kan fixa det!

2010-04-18 @ 23:27:13
URL: http://grrsexymama.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback