Lite vardagsbabbel.

SKRIVET DEN: 2010-08-11 KLOCKAN: 00:01:58

Hej! Var länge sedan jag satt ner och skrev ett långt inlägg så hade tänkt ge det ett försök ikväll! Slänger in lite norge bilder här och där också! Igår somnade Lily tidigt (för att vara hon) kl 22. och sov till 11 idag. SKÖNT! Önskar att det vore en daglig rutin.



Idag har jag och Lily varit och hälsat på Sara och lille Joar. Åå han är ju bara för söt den lille krabaten. Jag fick hålla i honom också.. och vet ni vad? Jag minns inte hur man skulle hålla en sån där liten, trots att det bara var 8månader sedan jag själv hade en sån liten bebis.


Hemskt.. man glömmer så fort. Sen så är det ju den naturliga instinkten man har som mamma till sitt eget barn som gör att man känner sig så trygg i att omfamna och hålla sitt barn, men då det gäller andras barn så blir man helt plötsligt så nervös och rädd.. Man vill inte göra fel, och hela kroppen darrar. Hur kan det komma sig? Jag menar, nog är man ju lika rädd att sitt eget barn ska fara illa som man är om andras, men ändå så blir man så mycket mer försiktigare då man håller någon annans barn!.. 


Nu har jag bara ca fyra månder kvar av min mammaledighet då jag MÅSTE ta ut alla mammadagar pga att jag har den lägsta ersättningen, alltså 3600kr i månaden.. :S FYRA MÅNADER.. det är ju ingenting. URS.. vill inte ens tänka på att börja lämna Lily på dagis och själv springa och jobba.. Hur klarar man det? Min hjärna kommer inte gå som förut: -jobba jobba jobba.. sen hem och sova. Nej nu kommer det bli: -jobba.. -undra vad Lily gör? - jobba - undra om hon har det bra, -jobba - åh jag saknar min Lily -jobba...




Sedan hämta Lily på dagis just innan det stänger (då man i vården oftast jobbar till fem och sedan tar det ju ett tag att gå till dagis beroende på vart man får plats) Sen hem och göra middag, vardagsysslor som då innebär, disk-tvätt-städa.. sen hinna busa med sin lilla tjej innan det är dags för sängen för oss båda.. Vilket liv.. vilket SURT liv. Jag vill INTE leva det livet... Men vad gör man?



Nej.. man skulle få vara hemma minst ett och ett halvt år.. Speciellt om man är ensamstående då det inte finns någon pappa som kan vara hemma med barnet då man själv måste börja om att arbeta. Visst är dagis nyttigt för barnet det vet jag. Men här i vårt samhälle så är det så blandade åldrar på dagiset.. och jag vet inte heller vart jag tycker att barnen har det bäst. Jag har hört så mycket skit om så många dagis. Men det jag önskar att hon kunde få gå på är stortorget.. så jag HOPPAS hon får plats där. Skulle bli närmast också! Sen känns det inge roligt att hon ska måsta börja på dagis just då hon lär sig saker som mest.. typ gå & prata. Sånt vill man ju inte missa. Hon kommer vara ett år och någon vecka.. det är för tidigt enligt mig..




Nu ska jag fortsätta att lägga bud på tradera.. Lily ska få ett par varma skor/tossor till vintern. Här då det ibland kan vara minus 40grader så kan det verkligen behövas. Känns att hösten har börjat krypa sig på.. kallt på nätterna och på morgonen..  - Vart tog denna sommar vägen?

Kommentarer
Jelly:

Hej!

Jag håller med om att man blir nervös med andras barn! Ojoj! Det är nästan som om man inte är mamma själv helt plötsligt! :)



och det där med att börja jobba! Jag hade sån jäkla ångest, för jag var tvungen att börja jobba när N var 8 månader. Dock är hennes pappa hemma med henne fortfarande, mest för att han inte har nåt jobb...men iaf. Dagis kanske kommer i januari eller så. Har ni också vårdnasbidrag i er kommun? Här där jag bor får man 3000kr i månaden om man har barnet hemma istället för på dagis. Upp till barnet är 3 år tror jag. Men det hjälper kanske inte dig, eftersom du kanske vill ha mer pengar och inte mindre : ) Iof kan du ju kanske börja lite smått och hoppa in då och då om du kan få barnvakt snabbt en dag liksom? Kram!

2010-08-11 @ 08:29:14
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com
Familjen Korb ♡ Tvåbarnsmamma:

Hej oh så fin blogg och dotter. :D



Tack för lösen, ska bli kul att följa dej igen. :)

Du får självklart länka mej, bara kul. :-D



Kram

2010-08-11 @ 12:44:21
URL: http://salkert.se
Pia B:

Jag har oxå lite ångest över dagis för min William! Han börjar på sitt dagis den 13 september och komemr vara 1 år och 2 månader. Så jag förstår din ångest.



KRam!!!

2010-08-11 @ 21:00:20
URL: http://minaminnensblogg.blogg.se/
Annika:

Hoppas Lily får på stortorget, då känner ju Lily och Helmer varandra där ;)

2010-08-14 @ 20:26:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback