Har du lite att göra? Så kan du alltid spendera lite tid här!

SKRIVET DEN: 2007-11-28 KLOCKAN: 21:19:12

HEJ!
Var vaken till 06:00 imorse..
Fick sova till 11:00  och sedan blev det dusch, tvätt, städ, mathandling, bankärenden osv..
Sedan gjorde jag en tacopaj och efterrätt kladdkaka.
Så nu är jag mättare än mättast!

Följde stina på stan, oj så mycket fint dem hade där..
Men, som vanligt är man snusblack! Inte ett öre över till varken mat eller kläder
Men man har ju en snäll pappa som hjälper en med det värsta denna månad!



ARE YOU CRAZY? -OR IS THIS MAGIC?!
-synvillor

image69

Rätt fräck effekt, tittar man hastigt så ser det ut som vaser eller glas. Kolla närmare, det är silhuetter av ansikten.

image70

Ingen fågel i buren. Titta ett tag på den röda fågeln. Titta sedan på buren, man kan se en blå fågel skymta till. Detta beror på att röda färgerna i näthinnan är 'uttömda' och därför 'utmanövreras av blått och grönt.

image71

1. Är det vita gallret helt vitt även i skärningspunkterna?
2. Titta i en halv minut på en punkt i det vita gallerverket och flytta sedan blicken till ett svart fält. Vad ser du?











image72

   Denna bild innehåller bara en orange och en blå. Färgerna ser olika ut på grund av den färg den har bredvid sig.




image73


De lodräta linjerna är böjda - tills man lägger en linjal längs dem. Orsaken är att en del av hjärnans synceller 'hämmar' intrycket av spetsiga vinklar så att de verkar mindre spetsiga. Strålar som träffar de lodräta linjerna i en spetsig vinkel utvidgar sig skenbart, så att de s.a.s knuffar till linjerna. Denna synvilla får dem att verka böjda.











.......OCH LITE UR ILLUSTRERAD VETENSKAP!

Jupiter har ingen hård yta. Ytterst finns gas. Planetens inre är flytande.

Månens tidvattenskraft överträffar vida vad planeterna kan klara även när de samtidigt är närmast jorden.

 Coquigrodan har ett kväkande, som kan nå upp till 108 decibel eller detsamma som ett lågtgående jetplan.

 Capsacin - ett starkt extrakt av cayennepeppar - används då och då i tobak för att förstärka smaken av nikotin.

 Det finns fler olika arter av insekter än av alla andra djur tillsammans. Åttio procent av alla djur är insekter.

 Världens äldsta tandborste är kinesisk. Den gjordes och användes i slutet av det femte århundradet.

 Det minsta kräldjuret i världen är en gecko. Den lever på Jungfruöarna i Västindien och är 18 millimeter lång.

8320 m är den högsta höjd man har observerat fåglar på. Rekordet har 30 sångsvanar som sågs av en pilot, medan de var på väg till Nordirland.

En vind som kan hinna upp en gepard i full fart (110 km/tim) kallas full storm.

Den vanliga europeiska näbbmusen dör som regel innan den fyller ett år.

Jättepandorna har mycket svårt att föröka sig naturligt på grund av en nedärvd defekt i hannarnas sperma.

Rovfåglar har den skarpaste blicken av alla fåglar och deras syn är 8-10 gånger bättre än människans.
Pilgrimsfalken kan se en duva åtta km bort.

Den sexrandiga springtejum, en ödla, har rekordet som snabbaste kräldjur på land. Rekordfart: 29 km/tim.

Första kreditkortet kom 1950. Diners's Club inledde den kontantlösa eran.

Om termiterna var stora som människor, skulle deras bon vara 1500 meter höga och ha en diameter på 8 km.

Lufttemperaturen i en blixt ökar på bara en millisekund till cirka 30 000 grader. Värmen får luften att utvidga sig så kraftigt och så snabbt att trycket ökar mellan 10 och 30 atmosfärer.

Madagaskars randiga borstigelkott avvänjer sina ungar fem dagar efter födseln. Efter fyra veckor är de unga honorna själva redo att få ungar.

Vid ekvatorn har jorden en rotationshastighet på 1674 km/t. Det betyder att en person vid ekvatorn har en hastighet som är nästan dubbelt så stor som hastighetsrekordet för landfordon.

Ett stort solutbrott sänder ut energi tillräckligt för att förse en miljonstad med elektricitet i 200 miljoner år.

Brädspelet backgammon kommer från länderna öster om Medelhavet och ungefär 5 000 år gammalt.

Och barn som tycker till...
"Mamma säger att jag är svartsjuk på Simon, men det är inte sant. Det är bara helt vanligt hat." Ingrid, 8 år
 "När jag slåss med min lillebror får jag inte slå tillbaka. Det gör jag inte heller. Jag biter istället." Susanne, 7 år "Jag tycker om att slå min syster. Inte medvetslös, bara så att hon förstår allvaret." Jörgen, 7 år
"Det är väldigt typiskt för föräldrarna att skylla på sina barn om det till exempel inträffar en katastrof i lägenheten." Oliver, 6 år
 "Tjejer har långt hår för att man ska kunna bli kär i dem." Gustav, 6 år
"Man kan använda gondol eller p-piller. Min katt väljer p-piller, men den ska sterilieras när pappa får tid. Min katt har förresten inte haft tid den heller." Matilda, 6 år "
Jämställdhet betyder att mamman och pappan producerar barnen tillsammans. Förr i tiden var det bara mamman som födde upp barnet, medan pappan gick fram och tillbaka till banken." Anette, 7 år "
Jag ska bli nekrolog och visa hur vädret blir på TV." Joakim, 7 år
"Om lärarna också hade haft jobb så hade barnen inte haft någonstans att vara." Hanna, 7 år
"De vuxna kan äta så mycket godis de vill, vara uppe så länge de vill och sminka sig så mycket de vill. Det hemska är ju att de inte vill det." Louise, 7 år "
Jag ska bli polis när jag blir stor. Då ska jag slå alla i huvudet med min batong, särskilt sura gamla tanter som skäller på fotboll." Henning, 7 år "
Att vara ängel är ett typiskt kvinnoyrke." Louise 7 år "
Jag kanske ska bli bög, för jag tycker inte så mycket om flickor" Henning, 8 år

...och en sista tanke:
-Vi har för många som lever utan att arbeta; och vi har alldeles för många som arbetar utan att leva.

Vi hörs!! /M.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback