Det var ett tag sen...

SKRIVET DEN: 2009-08-28 KLOCKAN: 22:06:03
Hej!
Just hemkommen från jobbet.. jobbat 10-20, och sedan tog jag en långpromenad.
Är helt slut på i kroppen och i huvudet så jag antar att det blir en tidig kväll ikväll.
Bärjar 06:50 imorgon och jobbar till 17. Måste dock upp 05:30 så jag hinner gå till jobbet..
Ibland önskar jag verkligen att jag hade körkort och bil. Då hade jag sovit tills det var 10min kvar innan jag började jobbet.
Ja.. nu gör jag inte så mycket på morgonen.. klär mig, borstar tänderna och dricker en te-kopp. I bästa fall kammar jag håret... Men prioriterar sömnen före. :) Ganska mycket skillnad emot förut då jag spenderade minst 30min med smink och annat skit för att se anständig ut. Nu bryr jag mig inte längre om hur jag ser ut. Visst vill jag se anständig ut, men nu känns det mer som det kvittar. Jag har något stort att vänta, en liten bebis som ligger i min mage, det betyder massa mer än nått smink.. Och jag trivs med mitt liv som ensammen. Visst hade det varit kul att vara kär, ha någon som verkligen vill vara med en på alla sätt, mysa, hålla om, kramas med, se en film.. osv.. Men inget jag absolut behöver. Känns ganska skönt att känna så, att trivas med sig själv och sin ensamhet. Men jag är ju inte ensammen, jag har ju en massa fina människor runt omkring mig och det är jag lycklig för!

NU har jag gått in i vecka 25.. tiden bara går och går.. ibland känns det som att den bara rusar förbi. Men när jag räknar veckor och hur lång tid jag har kvar innan jag får se den underbara lilla filuren som ligger i min mage just nu så känns det som att tiden står stilla. 111 dagar kvar. Låter inte det som en evighet?!!!

Då ska vi se vad som händer i vecka 25:

 

Från och med denna vecka följer din barnmorska livmoderns tillväxt genom att mäta avståndet från blygdbenet till livmoderns högsta punkt, symfys-fundus-måttet (förkortas i din journal SF-mått). Måtten kryssas in på en kurva i din journal, man får ett så kallat gravidogram.

I denna vecka är SF omkring 23 cm. Det skiljer en hel del kvinnor emellan och en mätning säger väldigt lite. Det är ökningen av upprepade mätningar som ger en god uppfattning av barnets tillväxt

 

Graviditetskalender Teckning: Bodil Knutsson

Graviditetskalendern visar hur fostret växer under graviditeten samt vilka besök och kontroller du går på. Siffrorna i ringarna visar graviditetsveckorna.  "BM-besök" står för besök på barnmorskemottagningen.

 

 

 


 

Barnet
I vecka 25 är medelkroppslängden 33 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 800 gr. Huvudets omkrets är 23 cm. Den snabba tillväxten avtar.

Hjärnan växer och utvecklas i jämn takt. Den är under hela graviditeten känslig för och kan skadas av gifter, till exempel alkohol och andra droger.

Till för tidig förlossning, prematur, räknas alla som föder före 37 fullgångna veckor. En normal graviditet är 40 fullgångna veckor.

Överlevnaden hos mycket för tidigt födda barn, det vill säga under 28 fullgångna veckor har förbättrats radikalt under de senaste åren. Idag räknar man med att gränsen för att barnet ska kunna överleva utanför livmodern ligger mellan 22-23 fullgångna veckor. Därefter ökar chansen för barnet att överleva för varje dag och dramatiskt från vecka till vecka.

Barnet kan nu knyta sina händer och även få tag på sina fötter. Näsborrarna börjar öppna sig.
Hon/Han kan också känna smärta och reagerar på beröring, till exempel från en tvilling. Det har en egen rytm i magen då det sover eller är vaket. Fostret liknar alltmer ett nyfött barn i kroppens proportioner, och har samlat på sig mer fett.

Mina egna ord:
Det har börjat bli jobbigt att böja sig ner samt lyfta grejer. Har gått upp ca 8kg i vikt.. och har ofta ont i övre delen av magen samt ben och rygg. Är orolig då jag inte känner att barnet har sparkar på ett dygn.. "mammanojja" i guess..

 

Magen idag:  " (På begäran) "

 

 

Igår var jag förresten på ikea och shoppade loss lite. Några bryråer, en tvbänk och annat småkrafs!
Nu fattas bara soffa, och köksbord samt stolar sen kan jag faktiskt bo i lägenheten.. eller nja.. inte riktigt. haha!

Natti natt på er.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback