Ett litet tips..

SKRIVET DEN: 2010-03-28 KLOCKAN: 23:07:36
... till er med bebisar..

Min pappas fru tipsade mig tidigare om hur man kunde göra med smakportionerna när barnen fått smak på dem olika sakerna.. Det bästa är ju att laga maten själv, för man vet ju aldrig vad som finns i burkarna. Gröt är bättre om man köper för dem som finns att köpa innehåller mer järn än dem man gör själv.

Nåväl.. Vi säger exempelvis att man ska göra potatis, morotspure, kalopps osv..
Att man då kan köpa såna iskubsplattor (ni vet sådana man gör is i) och sedan frysa ner en platta med potatis, en med morotspuren, en med kalopps.. Sedan när barnet ska äta så tar man bara en bit av varje och tinar upp. Eftersom barnet äter så lite i början så är det så onödigt att stå och koka en halv potatis varenda dag..
¨¨
Hur gör ni andra som har småbarn som börjat äta?

Tyckte det var en smart grej så det ska jag definitivt prova. Men först måste ju Lily få prova en sak i taget, i nån vecka så man ser så hon inte är allergisk mot något. och om hon visar utslag så vet man ju då enklare vad det är hon inte tål.

Tror jag ska börja med gröten, och sen potatis.
Dem säger ju att man ska börja med det som inte är sött för annars kan det bli så att dem bara vill äta söta saker.



Kommentarer
Viktoria-amatörfotograf:

POtatis är bra att börja med, och gröt, det gjorde vi. Och lagade all mat själv i stort sett, det känsn myckeet bättre att veta vad de får i sig.

2010-03-29 @ 06:13:12
URL: http://viccivicci.blogg.se/
Anonym:

Nästan alla föräldrar i vår babygrupp köpte burkmat, men jag lagade själv och frös ner i iskuber (men hon åt ju så mycket så tillslut frös jag in i gamla barnmatsburkar) Men efter ett tag blev det så jobbigt att laga själv hela tiden så det fick bli burkmat, det är ju inte så att barnet dör av det och jag tycker dom ser/verkar lika friska för det. Det är inget konserveringsmedel i maten, man kan läsa på barnmatstillverkarens hemsida hur dom gör med maten =P Men kan va ganska roligt att laga själv också :)

2010-03-29 @ 14:11:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback